Egyéb információk
Időpont:
2024.10.16. 10:00-12:30-ig |
Előadó: Dr. Horváth István |
Kreditpontok:
- Pénzügyminisztérium: 3 nem számvitel/vállalkozási kreditpont
Tematika
Miként konkretizálják a Munka Törvénykönyve általános magatartási követelményei a munkaviszonnyal kapcsolatos szabályokat?
Ha nem találnánk a törvényben pontos választ…
Számos esetben nem a Munka Törvénykönyve [Mt.] egyes rendelkezései adnak választ egyes munkajogi problémák megoldására. A megfejtést az Mt. „4. Általános magatartási követelmények” cím alatt szabályozott elvi rendelkezései között találjuk.
Az előadás tartalmából
1. Mit jelent az „adott helyzetben elvárható” eljárás követelménye?
Az elvárhatóság objektív fogalom, a társadalmilag elvárható magatartást jelenti. A törvényszöveg-ben az „általában” kitétel azt jelenti, hogy a törvény nem egyéni adottságok alapján írja elő a normát, hanem ún. objektív zsinórmértéket alkalmaz. Az „adott helyzetben” kitétel pedig azt jelenti, hogy a törvény egyediesíti is a társadalmi mércét. Az „adott helyzetben általában elvárhatóság” nem abszolút zsinórmérték, minden egyes helyzetben vizsgálandó a társadalmilag elvárható magatartás tipizált megléte.
2. A felróhatóság tilalma - Mi a jogkövetkezménye, ha mindkét fél felróhatóan jár el?
A másik fél felróható magatartására történő hivatkozásra példaként hozhatjuk a kármegosztást. A felróhatóság fokának a kármegosztás arányában van jelentősége. A munkaadói kárfelelősség körében az Mt. 167. § (2) bekezdése megállapítja: nem kell megtéríteni a kárnak azt a részét, amelyet a munkavállaló vétkes magatartása okozott, vagy amely abból származott, hogy a munkavállaló kárenyhítési kötelezettségének nem tett eleget.
3. A jóhiszeműség és a tisztesség kritériumai
E két elv azt jelenti, hogy a jog gyakorlása, illetve a kötelezettség teljesítése során tekintettel kell lenni a másik fél érdekére. A jog nem önkényesen, hanem a másik félre is kellő tekintettel gyakorolható, illetve ennek megfelelően kell a kötelezettséget teljesíteni, ebből következően a félnek a kölcsönös érdekeket méltányos tiszteletben tartva olyan magatartást kell tanúsítania, hogy azzal a másiknak indokolatlan hátrányt ne okozzon.
4. Mit követel meg az együttműködés kötelezettsége?
Az együttműködési kötelezettség a tartós, bizalmi jellegű jogviszonyoknak, így a munkaviszonynak is sajátossága. Az együttműködési kötelesség általános magatartási követelmény, megsértése minden esetben konkrét jogsértésben valósul meg. E kötelezettség gyakran mint közlési, azaz tájékoztatási, illetve értesítési kötelezettség jelenik meg.
5. A méltányos mérlegelés követelménye
A méltányos mérlegelés általános magatartási követelménye a munkáltatói magatartás kettős korlátozásához vezet. Egyrészt meg kell felelnie a döntésre vonatkozó konkrét szabálynak, másrészt a munkáltató eljárásának korlátja a méltányosság követelménye.
6. Mi a joggal való visszaélés fogalma? Miként határoljuk el az egyenlő bánásmód sérelmétől? Melyek a bizonyítási teher szabályai?
A joggal való visszaélés „kifelé”, a külvilág számára törvényesnek tűnik, a háttérben álló valós jog-gyakorlói szándék ugyanakkor a törvény rendeltetésével össze nem férő, jogellenes cél elérésre irányul. De ha az alkalmazott magatartása vált ki valamilyen intézkedést a munkáltató részéről, az joggal való visszaélésnek minősül, nem pedig hátrányos megkülönböztetésnek.
7. A munkáltató jogos gazdasági érdekének tiszteletben tartása - Mennyiben korlátozza a munkaviszony a vállalkozás szabadságát?
A szabály elsősorban a munkavállalótól valamely magatartástól való tartózkodást kíván meg. Ez nem feltétlenül csak azt jelenti, hogy a munkavállaló ne dolgozzon a konkurencia számára, hanem a munkavégzés jellegéből következően az is elképzelhető, hogy a munkaviszonyon kívüli egyéb munkavégzés önmagában is sértheti a munkáltató jogos gazdasági érdekét.
8. Hogyan ne viselkedjünk munkaidőn kívül?
A munkaviszony tartós, bizalmi kapcsolat, amelyben a felek egymás irányában tanúsított magatartása nem korlátozódik csak a munkaviszonyból származó jogok gyakorlása és a kötelességek teljesítésének idejére, hanem – ugyan korlátozottan – érinti a munkavállaló munkaidején kívüli magatartását, másképpen fogalmazva, magánéletét.
9. A munkavállalói véleménynyilvánítás korlátai - Menyiben kérhető számon a facebookon törtrénő megjelenés?
Nem korlátlan a munkavállalói szabadság a közösségi oldalaklon való megjelenés esetén sem. Összességében a munkáltató alappal szankcionálja a nem tolerálható véleményt, ami sértő, durva, trágár hangnemben jelenik meg. E körbe tartoznak a szélsőséges megnyilvánulások is, a címzettek elsősorban a munkaadó, a kollégák és bizonyos csoportok (pl. kisebbségek). A vélemény megfogalmazása és mások közléseinek lájkolása mellett – mint a munkaidőn kívüli magatartás – ugyancsak számon kérhető lehet a munkavállaló posztolása saját közösségi oldalán. Részletes törvényi szabályozás hiányában számos munkáltató szabályzatban állapítja meg a közösségi médiában történő megjelenés korlátait.
10. És a munkáltatói jogos gazdasági érdekei védelmének témájában fellapozunk egy másik törvényt az üzleti titokkal és a know-how-al kapcsolatban
____________________________________________________________________
További Kreditpontos képzéseink:
Dr. Horváth István
Dr. Horváth István – az ELTE ÁJK Munkajogi és Szociális Jogi Tanszékének vezetője, habilitált egyetemi docens.
További képzések az előadótólIdőpontok és információk
Minőségi előadók
Vegyen részt előadásinkon, és kérdezzen szakértőinktől!
Minden képzés alapja a minőségi oktató. Csak a legjobb szakértőkkel dolgozunk. Oktatóink sokéves tapasztalattal rendelkeznek saját szakterületükön, és sok éve foglalkoznak vállalati képzéssel is.
Minden online előadás végén konzultációs lehetőséget biztosítunk, mely során megválaszolásra kerülnek az előadás során felmerült kérdések. Szakértőnk ugyanúgy megválaszolja Önnek kérdéseit, mintha egy személyes képzésen venne részt.
Minőségi garancia
Az online előadásokat ugyanolyan gondossággal készítjük el, mint a személyes szemináriumokat.
Nagy gondot fordítunk képzéseink előkészítésére. Előadóink know-how-ját ötvözzük ügyfeleink igényeivel. Az előadásokon semmi miatt nem kell aggódnia, csak a tartalomra koncentrálnia, a többiről mi gondoskodunk.
Folyamatos visszajelzésekkel mérjük a képzéseinken résztvevők elégedettségét és azonnal reagálunk a vállalati képzések és az online előadások szervezésének minőségére és lehetséges javításaira vonatkozó javaslatokra.
Számunkra mindig az ügyfél az első!
Szívesen válaszolunk képzéssel kapcsolatos kérdéseire, legyen szó online vagy személyes munkavállalói képzésről.
Elégedett résztvevők
Figyelünk Önre. Igényeinek megfelelően alakítjuk ki előadásainkat.
Ügyfeleinknek köszönhetően rendszeres visszajelzéseket kapunk, így folyamatosan javíthatjuk előadásainkat. Az online szemináriumokhoz kényelmes, professzionális online felületet használunk.
A személyes előadások ára tartalmazza a frissítőket. Az egész napos szemináriumok esetében az ebédet is tartalmazzák. Ha különleges igényei vannak a frissítőkkel kapcsolatban, pl. allergia miatt, szívesen eleget teszünk az Ön igényeinek!